Oficiální web Štěpána naleznete na adrese WWW.STEPAS.CZ

02.07.15

Takové jedno fajn večerní setkání...

Navracím se dnes v noci ze setkání s přáteli v čajovně a jako již bývá poslední dobou mým zvykem, pískám si na indickou bambusovou flétničku bansuri, pro ukrácení času na cestě. Již jsem si zvykl na nechápavé pohledy kolem jdoucích. Ty většinou kompenzují vykouzlené úsměvy lidí, kteří při pohledu na flétnu a snad jejím zvukem, jako by na okamžik opustili situaci uprostřed městského shonu a nechají své myšlenky někde vzadu. Zaposlouchají se do jednoduchého tónu. Co jim prochází hlavou, to mohu jen hádat. Každopádně úsměvy jsou upřímné. Dnes však se stalo něco mnohem zajímavějšího a poukázalo mi to na to, že jsem stále na začátku své „krysařské“ poutě.
Stojím na náměstí, čekaje na tramvaj. Zalézám do jednoho z průjezdů, protože zde se zvuk flétny násobí a zintenzivňuje. Pískám si náhodné rytmy, aniž bych si všímal toho co se děje kolem. Náhle zjistím, že mě sledují tři malé děti ve věku mezi 7 až 12 roky. Upřímně na mě hledí a skoro probodávají očima. Nasazuji tedy těžký kalibr „Ach synku, synku“, který vzápětí vystřídávají „Včelí medvídci“ V průběhu hry dětem začínají zářit oči a nemohou je odtrhnout. Jediný, kdo nervózně přešlapuje opodál, je maminka, která se marně snaží zavolat všechny děti zpět. „Pojďte raději zpátky, Alenko, víš, že jsi nemocná….“ A další nesmyslné věty a argumenty se snaží přesvědčit děti, aby nechali toho divného pána s píšťalou na pokoji. Jeden z chlapečků začíná máchat ze strany na stranu ručičkama a dirigovat mě. Přidávám tedy ještě pár známých melodií a i ostatní děti se začínají kolíbat s úsměvy jak sluníčka. Nakonec slyším přijíždět tramvaj a tak se ukláním, oni tleskají a nejmladší chlapeček se mnou navazuje rozhovor. „Strejdo, to už nebudeš hrát?“ Budu, ale teď nastupuji do tramvaje a pojedu domů.“ „My taky jedeme domů, budeš nám hrát v tramvaji?“ ptá se mě, zatím co se pomalu přesouváme k přijíždějícímu vozu. „Nebudu, v tramvaji nehraji.“ Odpovídám mu. „A proč ne? Já bych tě chtěl slyšet i cestou v tramvaji." nekompromisně mě zasypává dalšími dotazy. „V tramvaji nehraji, protože se bojím.“ po dlouhé rozvaze mu přiznávám, jak to vlastně mám. „A čeho se bojíš, strejdo?“(Ty děti jsou fakt nekompromisní!) „Nevím, asi abych někoho nerušil. V tramvaji má být klid a nerušit ostatní, to mi vždycky říkali.“ Vedu dále rozhovor zatím, co před námi zastavuje dvojka na Slovany. „To by mě zajímalo, kdo ti to říkal!“ řekl téměř naštvaně. „Já, kdybych uměl hrát, tak hraju i v tramvaji!“ zakončil důrazně svoji úvahu malý chlapec a maminka ho vede raději do druhého vozu, než nastupuji já. Zuřivě mi všechny tři děti mávají a já jim to opětuji. Nastupuji do vozu a zabírám si nejbližší sedadlo. V duchu se sám sebe ptám: „Vytáhnu tu flétnu nebo ne?“ Nakonec hlava zvítězila a flétna zůstala zasunuta ve futrálu. Je vidět, že na sobě musím ještě hodně pracovat. Asi další level. Ještě, že se teď rozmáhají ty „sluníčkový“ děti, které nám poradí, když začneme usínat na vavřínech. Z mých myšlenek mi vytrhává skupinka dětí opouštějící přední vůz a chlapeček opět s úsměvem od ucha k uchu na mě mává. Pozdrav mu obratem a s úsměvem vracím. Třeba příště, až se potkáme, tak si společně zapískáme pro radost cestou v MHD.

Žádné komentáře:

Okomentovat